تبلیغات
management - برترین ابزارهای مدیریتی
آینده از آن کسانی است که به استقبالش می روند . فریدریش ویلهلم نیچه
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

برترین ابزارهای مدیریتی

برترین ابزارهای مدیریتی در سال 2008


برترین ابزارهای مدیریتی در سال 2008
تدبیر
شركت بین و شركا (Bain & Company) هر سال از راه انجام یك تحقیق پیمایشی جامع، اقدام به ارائه گزارشی از میزان به كارگیری و رضایت مدیران از ابزارهای رایج مدیریت در سراسر جهان و در طیف گسترده ای از صنایع و شركتها می‌كند. به دلیل افزایش مداوم تعداد ابزارهای مدیریت و با توجه به این نكته كه این ابزارها با كمی تاخیر زمانی در كشور ما نیز مورد توجه و استفاده قرار می گیرند، به نظر می رسد دسترسی به اطلاعات و تجربه‌های موجود در این زمینه می تواند در جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی درست در این ارتباط، راهگشا باشد. از این رو نگارندگان بر آن شدند تا با انتشار سالانه خلاصه ای از نكته‌های برجسته آن تحقیق ، بهره‌گیری از نتایج آن را در داخل كشور تسهیل كنند. این گزارش، سومین سری از این مجموعه است که به بررسی و تحلیل ابزارهای مدیریتی در سال 2008 اختصاص دارد. (گفتنی است نخستین بخش از این مجموعه، در شماره 166 تدبیر به چاپ رسیده است).
ابزارهای مدیریتی
مقدمه
اطلاعات مورد استفاده در تحقیق از راه پرسشنامه ای مشتمل بر این چهار بخش جمع آوری شده است:
_ میزان به كارگیری ابزارها و تكنیكهای مدیریتی در سال 2008 در مقایسه با سالهای گذشته و میزان رضایت از ابزارها و تكنیكهای مدیریتی مورد استفاده در سال 2008 ،
_ روندها ، نیازها و اولویتهای سازمانها در ارتباط با استفاده از ابزارهای مدیریتی،
_ ویژگیهای جمعیت شناختی، شامل: نام، نشانی و اطلاعات مربوط به نوع فعالیت و میزان فروش سازمان.
_ در سال 2008 نیز به مانند سالهای گذشته، 25 ابزار مدیریتی، براساس این معیارها برای بررسی انتخاب ‌شده اند :
_ مرتبط بودن ابزار با مدیریت ارشد سازمان: ابزارهای برگزیده برای بررسی در این تحقیق، در حیطه فعالیت مدیران ارشد سازمانها قرار داشته‌اند.
_ مطرح بودن ابزار در مباحث روز مدیریت: مطالب منتشر شده در مطبوعات تجاری در مورد ابزارها به عنوان شاخصی در زمینه میزان مطرح بودن آنها در مباحث روز مدیریت، در نظر گرفته شده است.
_ قابل اندازه گیری بودن نتایج حاصل از به كارگیری ابزارها.
ابزارهایی كه در سال 2008 مورد بررسی قرار گرفتند، عبارتند از:
روش ارزیابی متوازن، الگویابی، مهندسی مجدد فرایند كسب و كار، نوآوری مشاركتی(Collaborative Innovation)، شایستگیهای اصلی، مدیریت ارتباط با مشتریان، بخش بندی مشتریان،ابزارهای تصمیم گیری درست،کوچک سازی، ابزارهای استراتژی رشد، مدیریت دانش، مدیریت وفاداری، بیانیه های مأموریت و چشم انداز، برنامه ریزی اقتضایی و سناریو نویسی، شش سیگماناب، جوامع آنلاین،مراکز خدماتی مشترک، همكاریهای استراتژیك، برنامه ریزی استراتژیك، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت كیفیت جامع، ادغام و خرید، برون سپاری،نوآوری براساس صدای مشتری، الگوهای بهینه‌سازی قیمت.
همچنین این پنج ابزار نیز در سال 2008 برای نخستین بار در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند:

ابزارهای تصمیم گیری
ابزارهای تصمیم‌گیری،از راه تعیین نقشهای مشخص و ایجاد فرهنگ پاسخگویی، اجرایی شدن تصمیمات را تسهیل می‌كنند. با به کارگیری این ابزار مشخص می‌شود که چه زمانی باید داده‌های مربوط به تصمیم گیری فراهم شوند؟ چه کسی باید تصمیم را اتخاذ کند و چه کسانی باید آن را اجرایی کنند؟ این ابزار از راه تضمین اتخاذ تصمیمات مناسب و بموقع و اجرای آنها، به سازمانها كمك می‌كند تا پیچیدگی محیط را كاهش دهد.
ابزارهای تصمیم گیری در موارد زیر کاربرد دارند:
_ حذف گلوگاه های تصمیم گیری، مانند آنچه که غالبا بین واحدهای مختلف رخ می دهد.
_ اتخاذ تصمیمات بهتر،
_ اتخاذ سریع تر تصمیماتی که منجر به سرعت بیشتر عملیات شرکتها می شود، سهولت گفتگو و بحث در مورد تصمیمات كلیدی از راه ایجاد فرایندهای اثربخش.
_ افزایش سرعت و انعطاف در اتخاذ و اجرای تصمیمات به منظور پاسخگویی به شرایط پویای محیطی.
_ به کارگیری واژه‌های مشترک به منظور تسهیل بحث و تبادل نظر واحدهای مختلف سازمان در مورد تصمیمات در فضایی سازنده.

کوچک سازی
در زمان کاهش فروش، سازمانها غالبا کارکنان خود را به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سودكوچك می‌كنند. در سال 2007 تقریبا یک میلیون نفر شغل خود را از دست دادند. اگرچه کوچک سازی برای کاهش هزینه ها راهکاری اثربخش به شمار می‌رود ولی در اغلب موارد موجب ایجاد پیامدهای ناخواسته ای، مانند: کاهش روحیه کارکنان، روابط عمومی ضعیف، بالارفتن هزینه استخدام های آینده و ناتوانی سازمان در سرمایه گذاری بر روی فرصتها، پس از بهبود خواهد شد.
کوچک سازی ماهرانه به شرکتها کمک می‌كند تا از شرایط نامطلوب و پر چالش اقتصادی به گونه بهتری بگذرند. راهکارهای کوچک سازی ماهرانه مواردی، مانند: جلوگیری از استخدام های جدید،کاهش حقوق و دستمزد کارکنان،کاهش هفته های کاری، محدود كردن ساعات اضافه کاری ،عدم پرداخت حقوق به کارکنان در زمان مرخصی و تعطیلی موقت کارخانه ها را شامل می‌شود.
در شرایطی كه کوچک سازی برای سازمان اجتناب ناپذیر می شود، باید هدف نهایی از به كارگیری چنین ابزاری حذف منابع غیر ضروری و در عین حال حداقل کردن تاثیرهای منفی این اقدام، بر کل سازمان باشد.
كاربردهای كوچك سازی برای سازمان عبارتند از:
_ کاهش هزینه ها،
_ تنظیم منابع با توجه به تقاضای بازار،
_ استفاده از مزیت کاهش هزینه پس از ادغام شرکتها،
_ رهایی از منابع دارای حداقل بهره‌وری.

جوامع آنلاین
جامعه آنلاین، شکلی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت است که امكان برقراری ارتباطات دو سویه و تعامل با کارکنان،مشتریان و شرکا را برای سازمان فراهم می كند. این ابزار می تواند جایگزین ارتباطات رو در رو شده، یا به عنوان ابزاری تکمیلی برای برقراری ارتباط با مشتریان و ذی‌نفعان مورد استفاده قرار گیرد.
نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها (از جمله پست الکترونیک،SMS، چت‌رومها و گروه‌ها و آواتور) را در اختیـــار سازمانها قرار می‌دهند. سازمانها ممکن است از شبکه‌های اجتماعی موجود مانند (Facebook یا Linkedln) استفاده کرده، یا شبکه خود را ایجاد کنند.
شبکه‌های اجتماعی ‌مشتریان، جمع‌آوری سریع ایده ها، بهبود ارتباطات، برندسازی و فعالیتهای بازاریابی را تسهیل می‌كنند. شبکه های اجتماعی کارکنان نیز بستری برای جمع آوری ایده های نوآورانه و ارائه اخبار سازمان فراهم می‌سازند. با استفاده از توانمندیهای چند رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی، شرکتها می توانند از یك سو محصولات خود را به نمایش گذاشته، به فروش رسانند و از سویی دیگر، مسیری برای دریافت بازخوردها و تصحیح سریع اطلاعات نادرست در اختیار داشته باشند.
كاربردهای این ابزار عبارتند از :


_ تقویت برند،
_ انجام تحقیقات بازار،
_ افزایش وفاداری مشتریان و کارکنان از راه پاسخ سریع به بازخوردها،
_ برقراری ارتباط با افراد با نفوذ در صنعت، به منظور تاثیرگذاری بر آنها و ارتقای تصویر برند سازمان،
_ بهبود توسعه محصول به وسیله یادگیری از مشتریان و کارکنان،
_ ارتقای همکاری بین کارکنان،
_ کارمندیابی از راه اینترنت،
_ توسعه برنامه های آموزشی،
_ آزمون اثربخشی تبلیغات.

مدلهای بهینه سازی قیمت
مدلهــای بهیـنه‌سازی قیمت (Price Optimization Models) برنامه‌های ریاضی‌ای هستند که می توانند تغییرات تقاضا در سطوح مختلف قیمت را محاسبه كرده و در گام بعدی با توجه به اطلاعات مربوط به قیمت تمام شده و سطوح موجودی‌، قیمت فروش محصول را به منظور حداکثر‌سازی سود، تعیین کنند.
مدلهای بهینه سازی قیمت، امكان تعیین قیمت محصول برای بخشهای مختلف بازار را برای سازمان فراهم می‌كنند
استفاده از ابزارهای مدلسازی در موارد زیر به سازمان ها کمک می كنند:
_ پیش بینی تقاضا،
_ قیمت گذاری و طراحی استراتژی های ترویج،
_ کنترل موجودی کالا ،
_ ارتقای رضایت مشتریان ،

نوآوری براساس صدای مشتری
نوآوری براساس صدای مشتـری (Voice Of The Customer Innovation) تکنیکی است برای تشخیص و تعیین نــیازها و خواستـه‌های مشتریان و اولویت‌بندی این خواستــه‌ها به منظور بهبود توسعه محصول و کیفیت خدمات ســازمان. ســازمانها می‌تــوانند با استفاده از تركیبی از تكنیكهــای كـمی و كیفی نیازهای پاسخ داده نشده مشـتریان را شناسایی می‌كنند‌. از جمله روشهای مطــالعاتی مورد استفاده در این روش می‌تــوان به گروه های کانون، مصاحبه، قوم نگاری اشاره كرد. نتایج این تحقیـقات در طراحی محصولات جدید، بهبود محصولات فعلی، ارتقای كیفیت محصولات و تعیین مشخصات فنی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نوآوری براساس صدای مشتری به سازمانها در این موارد کمک می‌كند:
_ افزایش احتمال طراحی محصولات یا خدمات منطبق با نیازهای مشتری،
_ تعیین پیامهای بازاریابی بهینه به منظور معرفی مزایای محصولات یا خدمات،
_ ایجاد فرهنگ مشتری محوری،
_ تسهیل نوآوری.

نتایج حاصل از تحقیق
نتایج حاصل از پژوهش انجام شده در سه بخش كلی با عنوانهای: میزان استفاده از ابزارها، میزان رضایت از ابزارها و روندهای استفاده از ابزارهای مدیریتی ارائه شده است.

میزان استفاده از ابزارها
نتیجه تحقیق حاكی از آن است كه به طور كلی استفاده از ابزارهای مدیریتی در سال 2008 در سراسر جهان كاهش یافته است. در این سال، شركتها به طور متوسط از 11 ابزار استفاده كرده‌اند، در حالی كه متوسط تعداد ابزارهای مورد استفاده در سال 2006 ، 15 مورد بوده است. (‌میانگین استفاده از ابزارها در سال 2008 نزدیكترین عدد به میانگین مشاهده شده در سال 1993 و برابر 11.8 بوده است. )
باید گفت كه تعداد ابزارهای مورد استفاده شركتها بر اساس صنایع، متفاوت است. شركتهایی كه در صنایع تولید محصولات مصرفی، دارویی و بیوتكنولوژی، خوراكی و آشامیدنی و شیمیایی و فلزی فعالیت می‌كنند، بیشترین تعداد ابزارها را مورد استفاده قرار می‌دهند، در حالی كه شركتهای فعال در صنایع همگانی و تولید انرژی، ساختمان و املاك، خرده فروشی و خدمات مالی، از كمترین تعداد ابزارها استفاده می‌كنند.
میزان استفاده از ابزارها بر حسب درصد در نمودار (شماره 1) نشان داده شده است.
مقایسه پر استفاده ترین ابزارها در طول زمان نشان می‌دهد كه برخی از آنها مانند برون سپاری، در شرایط دشوار اقتصادی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در حالی كه ابزارهای دیگری، مانند: الگویابی، برنامه ریزی استراتژیك و بیانیه های مأموریت و چشم‌انداز، گذشته از شرایط اقتصادی، توسط سازمانهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
با وجود اینكه در این تحقیق تأثیر مستقیم استفاده از یك ابزار خاص بر عملكرد مالی شركت مورد بررسی قرار نگرفته است اما بر اساس نتایج به دست آمده مشخص می‌شود كه شركتهایی كه از عملكرد مالی خود رضایت داشته اند در مقایسه با شركتهایی كه از عملكرد مالی خود رضایت نداشته اند، ابزارهای یادشده را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند:


_ الگویابی،
_ برنامه ریزی استراتژیك،
_ ارزیابی متوازن،
_ برنامه ریزی اقتضایی و سناریونویسی،
_ مدیریت دانش،
_ ابزارهای استراتژی رشد،
_ نوآوری بر اساس صدای مشتری،
_ جوامع آنلاین،
_ نوآوری مشاركتی.
كوچك سازی، تنها ابزاری است كه شركتهایی كه از عملكرد مالی خود ناراضی هستند، بیشتر آن را مورد استفاده قرار داده‌اند.

میزان رضایت از ابزارها
متوسط رضایت از ابزارها در سال 2008 برابر 3.82 است كه كمی از متوسط رضایت در سال 2006 (3.75برابر ) بالاتر است. همان‌گونه كه در نمودار (شماره 2‌) مشاهده می‌شود، سه ابزار برنامه ریزی استراتژیك، بخش‌بندی مشتریان و بیانیه های مأموریت و چشم انداز بیشترین میزان رضایت را ایجاد كرده اند، در حالی كه نرخ رضایت از ابزارهایی، مانند: كوچك سازی، مدیریت دانش، مراكز خدمات مشترك، ابزارهای تصمیم گیری، جوامع آنلاین و نوآوری مشاركتی ، پایین‌تر از میانگین بوده است.
همچنین میزان رضایت از 5 ابزار ارزیابی متوازن، شش سیگمای ناب، ابزارهای مدیریت وفاداری، بیانیه های مأموریت و چشم انداز و ابزارهای استراتژی رشد در مقایسه با سال 2006 به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. مقایسه رتبه ابزارهای یادشده در جدول، میزان رضایتمندی از ابزارها را در سالهای 2006 و 2008 در جدول (شماره 1) نشان داده شده است.
پیش بینی می‌شود كه میزان استفاده از همه ابزارها در سال 2009 افزایش یابد. از این میان، استفاده از ابزارهای زیر بیشترین افزایش را خواهد داشت:
_ مدلهای بهینه سازی قیمت،
_ برنامه ریزی اقتضایی و سناریو نویسی،
_ ابزارهای استراتژی رشد،
_ نوآوری مشاركتی،
_ نوآوری بر اساس صدای مشتری.

روندهای استفاده از ابزارهای مدیریتی
مدیران نسبت به شرایط شركتها در كوتاه مدت نگران و در بلند مدت خوش بین هستند.
از هر 10 مدیر، 7 مدیر در مورد محقق كردن هدفهای رشد تعیین شده برای شركت، بسیار نگران هستند و 6 مدیر در حال برنامه ریزی برای كوچك سازی شركت هستند كه تا اوایل سال 2010 نیز ادامه خواهد داشت.
از هر 10 مدیر 8 مدیر براین باورندكه شركت آنها از بحران اقتصادی برای بهبود موقعیت رقابتی استفاده خواهد كرد.
باوجود خوش بینی نسبت به عملكرد شركت در بلند مدت ، بسیاری از مدیران در مورد عملكرد فعلی شركت خود نگران هستند.
نیمی از مدیرانی كه مورد مصاحبه قرار گرفته اند براین باورندكه تصمیم‌گیری مبهم و بصیرت و آگاهی اندك در مورد مشتریان به عملكرد شركت آسیب می‌رساند.
از هر 10 مدیر 4 مدیر بر این باورند كه تصمیمات آنها بر اساس محدودیتهای مالی كوتاه مدت اتخاذ می شود و نه استراتژی‌های بلند مدت.
مشكلات شركتها در كوتاه مدت منجر به تعدیل تعداد زیادی از كاركنان خواهد شد.
36 درصد مدیران اعلام كرده اند كه شركت آنها تعداد قابل ملاحظه‌ای از نیروی انسانی خود را تعدیل خواهد كرد. از هر 10 سازمان 6 مورد در سال 2008 اقدام به كوچك سازی كرده اند و یا احتمال می‌دهند كه در سال 2009 اقدام به كوچك سازی كنند. این در حالی است كه نیمی از مدیران بر این باورند كه شركتها باید بیشتر بر افزایش درآمد تمركز كنند، تا كاهش هزینه.
شركتها برای موفقیت در بلند مدت، باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند چراكه به باور مدیران، شرایط فعلی تأثیرات بلند مدتی به همراه خواهد داشت.
از هر 10 مدیر 7 مدیر براین باورند كه نظارت و مقررات دولتی حاكم بر كسب و كار، طی 5 سال آینده افزایش خواهد یافت و روند نزولی فعلی رفتار مصرف كننده را برای دست‌كم 3 سال آینده تغییر خواهد داد.
تنها یك چهارم از مدیران باور دارند كه رهبران فعلی بازار در 5 سال آینده نیز رهبر بازار خواهند بود.
نوآوری همچنان بسیار مهم و در عین حال بسیار دشوار خواهد بود.
از هر 10 مدیر 8 مدیر باور دارند كه نوآوری بیش از كاهش هزینه برای موفقیت بلند مدت شركتها، مهم است. از هر 10 مدیر 6 نفر بر این باورند كه از راه همكاری با سایر شركتها می‌توانند نوآوری را به صورت چشمگیری افزایش دهند و نیمی از پاسخ دهندگان عنوان كرده اند كه تمامی بخشهای سازمان آنها به صورت فعال در جهت بهبود نوآوری، تلاش می كنند.
نوآوری مشاركتی و نوآوری بر اساس صدای مشتری، در زمره 5 ابزاری قرار دارند كه بیشترین احتمال افزایش كاربرد را در سال 2009 به نسبت سال 2008 داشته‌اند.

منبع :

Darrell Rigby, Management Tools Surveys , Bilodeau Barbara, Bain & Company ,2009.

_ آناهیتا خزاعی: كارشناس سازمان مدیریت صنعتی و دانشجوی دكترای بازاریابی بین‌المللی در دانشگاه تربیت مدرس
_ _ شادی گلچین فر: كارشناس سازمان مدیریت صنعتی و دانشجوی دكترای مدیریت رسانه در دانشگاه تهران
ترجمه:
آناهیتا خزاعی

نوشته شده توسط :asieh golestani
دوشنبه 10 خرداد 1389-08:07 بعد از ظهر
نظرات() 

What do you do when your Achilles tendon hurts?
جمعه 13 مرداد 1396 12:43 بعد از ظهر
Pretty! This has been an extremely wonderful article.

Thanks for supplying these details.
aleciarabe.blog.fc2.com
دوشنبه 9 مرداد 1396 03:23 بعد از ظهر
Greetings from Carolina! I'm bored to death at work so
I decided to check out your website on my iphone during lunch break.
I enjoy the knowledge you provide here and can't wait to
take a look when I get home. I'm surprised at how quick
your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G ..
Anyhow, excellent site!
cách sử dụng gel titan
جمعه 19 خرداد 1396 05:46 قبل از ظهر
How does titan gel vietnam put to work?
Cách sử dụng gel titan
The $ttnglvn767 unparalleled meaning delivered the likely set up eve if obtained with rude methods or secondhand on an irregular basis.
Thanks to the advanced methods of making the distil and its
compounding with many cancel fighting substances, the creators of
"Titan gel" managed to achieve an impressive
resultant role!
Horacio
چهارشنبه 3 خرداد 1396 11:49 بعد از ظهر
Смотрите лучше здесь:
ландшафтный дизайн (Vicente)
https://goo.gl/D35XoV
ландшафтный дизайн - Vicente,
https://goo.gl/QvW8CZ
ландшафтный дизайн
https://goo.gl/V1wj2s
Ashly
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:04 قبل از ظهر
This article provides clear idea for the new users of blogging,
that truly how to do blogging and site-building.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر